dinsdag 12 april 2011

Faalt Twitter als nieuwsbron?

Twitter, wat is dat nou eigenlijk? Is het een nieuwsbron of kroeg? Een platform voor zzp'ers of een hangplek voor jongeren? Journalist Derk Walters schrijft vandaag in nrc.next dat hij teleurgesteld is de betekenis van Twitter. Zaterdag probeerde hij via Twitter te achterhalen wat zich afspeelde in Alphen aan den Rijn. Daar schoot een jongen in een winkelcentrum vijf magazijnen leeg op het winkelend publiek. Is het terecht dat Derk Walters teleurgesteld is of is hij naïef als hij in nieuwsgaring via Twitter wil geloven?



Als ik naar mijn timeline (het scherm waarop de Twitterberichtjes verschijnen van de mensen die ik volg) kijk, wat zie ik dan? Het is nu 8.28 uur en
·         Academicsnet tweet: Hoe werkt een virus? - Prof. dr. Gijs Wuite legt uit hoe een virus werkt. ... http://ow.ly/1c8Zzm.
·         treincolumn wenst me een 'Goedemorgen!'.
·         tonvanhouten vraagt: 'moeite met het bereiken van je doelgroep? hier wat tips! http://ow.ly/4oX9M RT @pieterpeelen'.
·         dECharonCoach wenst alle ondernemers en bezoekers van de #BCDD 12 en 13 april in Assen goede zaken, succes en mooie ontmoetingen toe #DrentheRules.
·         AryPost zingt: 'Unchain my heart!'
·         grid8400 heeft het koud: 'Brrr herfst.'

In mijn beleving is Twitter geen nieuwsbron. Mijn timeline is vooral een ontmoetingsplaats voor zzp'ers en andere dertigplussers. Zij komen daar om te keuvelen en hun handelswaar te slijten. Dat laatste doe je niet openlijk, maar tussen de regels door. Anders ben je een vervelende spammer en keren je gesprekspartners je de rug toe. Je wordt geblockt. Mijn timeline lijkt het meest op een grand café. Overdag neemt iedereen een cappuccino of espresso. De gespreksonderwerpen zijn dan vaak zakelijk en serieus van aard. We laten graag zien dat we meetellen. Logisch, want dat is belangrijk voor onze business. 's Avonds ontkurken we gezellig een flesje Chardonnay. Dan kijken we samen televisie en we leveren commentaar. '#JeroenPauw wordt met de dag ouder' of 'Zij kan beter in de badkamer blijven zingen #Idols.'

Eigenlijk is het ook wel logisch dat Twitter geen goede nieuwsbron kan zijn. Alleen ooggetuigen kunnen een goed verslag uitbrengen. Ongetwijfeld heeft iemand in dat Alphense winkelcentrum zijn smartphone gepakt en weggedoken onder een winkelstelling verslag uitgebracht. Alleen, hoe weet ik of een 'ooggetuigenverslag' daadwerkelijk een verslag is van iemand die ter plaatse is? Niet dus. Voor hetzelfde geld is het iemand die in Nijmegen zit en die het wel grappig vindt om mij op het verkeerde been te zetten.  Geloof jij alle verhalen die je aan de tap hoort? Zie Twitter als een gezellig café en neem niet alles voor waar aan wat je daar leest. Kortom journalist, kom uit je luie stoel als je aan nieuwsgaring doet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten