dinsdag 3 mei 2011

Social media: elk kanaal zijn eigen verhaal

De afgelopen dagen liep ik te dubben over het volgende. Misschien wil je me helpen? Ik zit op Twitter, Facebook en LinkedIn, maar ik heb ook een blog en een website. Om te voorkomen dat ik vijf(!) keer hetzelfde het internet op knal, moet ik wel een goed communicatieplan hebben. Anders val ik wel erg in de herhaling. Hoe interessant is het om blogs door te plaatsen naar een Facebookpagina en LinkedIn? Hoe leuk is het om dezelfde Twitterberichtjes ook in de timeline van LinkedIn terug te vinden? Niet dus!

Daarom bedacht ik voor Tekstbureau T.I.M. een plan. Ik zal het hier summier opsommen, want misschien heb je er iets aan. Ik kan me namelijk voorstellen dat bovengenoemde social media veel interessanter worden en een eigen smoel krijgen als je nadenkt over wat je waar plaatst. Dus, hier komt het:

  • Facebookpagina Tekstbureau T.I.M. | Juf schrijft: hier plaats ik uitsluitend leuke, interessante, ontroerende of bijzondere 'taaldingen'. Daarvoor struin ik het internet en YouTube af. Ook nodig ik iedereen expliciet uit om ook zulke 'taaldingen' te delen. Ik hoop een kanaal te maken waarop taalnerds elkaar attenderen op bijzonderheden. Ik (oftewel Tekstbureau T.I.M.) wil de 'fans' iets geven en ik hoop dat ze het leuk vinden. Misschien geven ze zelfs wel iets terug door een taalding op de pagina te plaatsen. Wederkerigheid dus! De 'fans' krijgen ook wekelijks per Facebookbericht een samenvatting van de activiteiten op de pagina. Dit als service voor als ze iets hebben gemist.
  • Website Tekstbureau T.I.M. | Juf schrijft: dit is mijn min of meer statische etalage op het internet. Hier vinden klanten informatie over mijn bedrijf en het is een punt waar al mijn activiteiten op het internet samenkomen. Je vindt er een knop naar mijn blog en de links naar Facebook en LinkedIn. Ook worden mijn Twitterberichtjes er deels herhaald. Ik ben overigens de enige zender en dat lijkt me een goede zaak!
  • Facebook Marielle: dit is mijn persoonlijke pagina. Need I say more? Ik liet er mijn tweets ook op binnenkomen, maar dat zet ik stop. Als iemand mijn tweets wil lezen, dan volgt hij mij maar op Twitter of via mijn website. Facebook is ook een wederkerig medium.
  • Twitter: eigenlijk loopt op Twitter privé en zakelijk door elkaar. Ik twitter met een zakelijk doel, want ik wil Tekstbureau T.I.M. op de kaart zetten, maar ik vertel ook wel eens wat over mijn privéleven. Daarnaast geef ik soms mijn mening over kwesties en dan is het toch echt wel mijn privémening. Twitter is bij uitstek een wederkerig medium.
  • LinkedIn: dit kanaal gebruik ik uitsluitend als zakelijk uithangbord. Ik heb niet zoveel met LinkedIn. Ik sta erop en ik moet mijzelf er toe zetten om af en toe een update te doen. Ik denk dat ik niets met LinkedIn heb, omdat het uitsluitend zakelijk geleuter is. Daar maken de mensen maar reclame en dat vind ik al snel saai worden. Vandaar dat ik ervoor heb gekozen om passief op LinkedIn te staan. LinkedIn is een wederkerig kanaal, alleen voor mij bijna niet.
  • Op deze blog schrijf ik over taal, ondernemen, boeken, onderwijs en allerdaagse dingen. Ik gebruik Twitter om mijn blog onder de aandacht te brengen. Ik twitter niet mijn hele blog, maar ik nodig mensen uit om te komen lezen. In essentie is een blog een wederkerig medium, in de praktijk valt dat tegen. Op mijn oude blog ontving ik wel veel reacties, maar 98% was spam.
Het zou mooi zijn als alle social media gebruikers (jij dus ook!) hun activiteiten per kanaal scheiden. Dan hoef je als lezer niet vijf keer hetzelfde te lezen. We houden tijd over!

Uiteraard ben ik benieuwd... Hoe organiseer jij jouw social media?

2 opmerkingen:

  1. Strak plan Juf! Helder verwoord ook!

    Ik heb het ontvangen van Tweets op FB een tijdje geleden al uitgezet. (dat kan dus ook) want ook ik houd de boel graag een beetje gescheiden.

    FB prive is voor mij een super medium om wereldwijd privecontacten te onderhouden.

    Jouw blog plan vind ik ook heel slim. Jouw FB zakelijk plan interessant en leuk!

    Juf als journalist/verslaggever en ''kwebbelaar'' zie ik vooral terug in jouw Twitter.

    Ik heb zelf nog geen goede invulling voor Twitter gevonden. Komt misschien nog wel. Of niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Sasja,

    Vooral bedankt voor je feedback op FB zakelijk. Ik vind het zelf ook heel erg leuk, maar je weet natuurlijk maar nooit hoe het bij anderen valt.

    Groetjes,
    Marielle

    BeantwoordenVerwijderen