woensdag 16 mei 2012

Hoe gebruik jij LinkedIn?


LinkedIn, ik heb daar wat vragen over. Vandaar dat ik onderstaande tekst in verschillende LinkedIn groepen ga posten. Misschien heb jij ook tips en trucs, vandaar dat ik de tekst ook  op mijn blog post.

Hallo,

Over jouw ervaringen met LinkedIn heb ik wat vragen en ik zal gelijk van het moment gebruik maken om me ook even aan je voorstellen. Dus als je even tijd voor me hebt...

De afgelopen weken heb ik me ingelezen over LinkedIn en ik heb me bij een flink aantal groepen aangemeld, omdat ik een hernieuwde kennismaking met LinkedIn op mijn agenda heb gezet. Ik ben een van die mensen (met een heleboel contacten) die er helemaal niets mee doet, omdat het voor mij nogal vaag is wat LinkedIn nu precies is. Ik zag/zie vooral mensen die over zichzelf vertellen hoe goed ze zijn. Dat lijkt me niet de ware aard van het platform, dus vanaf vandaag ga ik proberen te ontdekken wat LinkedIn nu echt is. Misschien kun jij me helpen?

Maar eerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Marielle van Sleen, docent Nederlands en tekstschrijver. Ik werk deels op het Deltion College in Zwolle en deels voor mijzelf onder de vlag van Tekstbureau T.I.M. Mijn pay-off is Juf schrijft. Dat dekt volgens mij aardig de lading.

Mijn klantenkring bestaat vooral uit een paar grote webwinkels. Voor deze bedrijven schrijf ik regelmatig teksten bij nieuwe producten of ik voeg teksten toe aan algemene pagina’s op hun site. Ook voor uitnodigingen, brochureteksten en advertenties weten ze me te vinden.
Daarnaast schrijf ik webteksten voor startende ondernemers die graag een mooi en functioneel visitekaartje (lees een website) op het internet willen hebben staan.
Voor een groot Zwols ziekenhuis schrijf ik zo nu en dan een artikel voor één van de magazines. De inhoud varieert van een leuk en gezellig verhaal over een collega of een partnerbedrijf tot een pittige tekst waarmee verpleegkundigen studiepunten kunnen verdienen.
Naast de schrijverij geef ik workshops creatief schrijven voor beginners.

Laat ik mijn verwachtingen ook maar meteen uitspreken. LinkedIn is volgens mij een business-to-business platform en dat is voor mij interessant. Ik hoop dat ik op LinkedIn mensen ontmoet van wie ik iets kan leren of die mij inspireren.
Acquisitie bijvoorbeeld is niet mijn sterkste kant en er zijn op LinkedIn ongetwijfeld mensen die daar veel beter in zijn. Ik ben tot nu toe te bescheiden en lui geweest om ook maar iets aan actieve verkoop te doen. Klanten komen bij mij in plaats van ik bij hun. Dat is goed als ik met mijn bedrijf de status quo wil handhaven, maar als ik meer wil, dan moet ik misschien toch een wat minder afwachtende houding aannemen. Ook efficiënter werken is aan mij besteed.
Daarnaast lijkt het me super als ik via LinkedIn mensen ontmoet met wie ik een creatieve samenwerking zou kunnen aangaan. Hoe? Tja, dat weet ik nog niet precies, maar soms heb ik ongelooflijk veel zin om met mensen samen te werken.

Ik ben heel benieuwd naar wat LinkedIn jou brengt. 
  • Hoe gebruik jij LinkedIn? 
  • Wat doe je daarvoor? 
  • Wat levert jou dat op? 
  • Waar ben je het actiefst: LinkedIn, Google+, Twitter of Facebook? 
  • Hoe organiseer je het? (Ik vind het dus nogal ondoorzichtig en daardoor tijdrovend.)
  • Kortom, wat is LinkedIn volgens jou?

Heel erg bedankt voor je tijd en (ik hoop) voor je reactie!

Groet,
Marielle

3 opmerkingen:

  1. Hai Marielle,

    ik kreeg jouw vraag van iemand doorgestuurd, omdat ik veel met LinkedIn doe. Ik hoop dan ook dat ik je verder kan helpen. Leuk om te lezen waar je allemaal mee bezig bent, en fijn dat er zoveel klanten naar je toe komen zonder dat je er heel veel voor hoeft te doen! En mooi dat je toe bent aan het verder brengen van je bedrijf.

    Allereerst over wat LinkedIn is: het is een plek om te netwerken. Dat hoeft niet alleen business-to-business te zijn, want bedrijven kunnen er ook personeel vinden, of bijvoorbeeld klanten.

    Het komt vaak voor dat mensen inderdaad allerlei contacten hebben, maar verder niet goed weten wat ze nou precies met LinkedIn kunnen doen: leuk om te lezen wat al die oud-studiegenootjes en collega's doen, maar wat kan ik er nou precies mee?

    Daarbij is het belangrijk om, zoals je zegt, proactief aan de slag te gaan. Het is daarbij behulpzaam om op een andere manier naar LinkedIn te kijken dan je tot nu toe gewend bent. Wat is precies je doel en hoe kan je daar komen? In plaats van: ik heb nu deze contacten en wat kan ik daarmee? Je zult dus goed voor ogen moeten hebben wat precies wilt bereiken met LinkedIn. In jouw geval: meer klanten, inspiratie en het vinden van samenwerkingspartners. Het is belangrijk om dat nog wat verder te specificeren. Met dat doel voor ogen kan je verder aan de slag met LinkedIn.

    Het voert te ver om hier uitgebreid in te gaan op hoe je dat kan doen. Mocht je meer willen weten, neem dan gerust contact op!

    Het is in elk geval belangrijk om algemene netwerkuitgangspunten voor ogen te houden (deze worden door Bert Verdonk en Bert Vermeiren, echte LinkedIn-goeroes) gepropageerd:

    1) netwerken gaat om geven en ontvangen
    2) netwerken gaat om het vergroten van je know-like-trust factor
    3) de kracht van je netwerk zit in de 2e graad

    Bert en Jan schreven ook een gratis boek over LinkedIn: http://www.how-to-really-use-linkedin.com/nl/ Ook daarover kan ik je meer vertellen (hier wordt het anders wel een heel lang verhaal...).

    Ik denk zeker dat LinkedIn je kan helpen om een volgende stap te maken met je bedrijf. Als je wilt kan ik je daar verder mee helpen. Ik gebruik Twitter en Facebook ook veel (en Google+ en Pinterest komen steeds meer op natuurlijk), dus ik kan je ook helpen om een afweging te maken van welke media je zou kunnen gebruiken en hoe je dat op een efficiënte manier kan doen. En ik hou erg van efficiënt werken, dus ook op dat gebied heb ik nog wel wat tips voor je :-)

    En wat het mij persoonlijk allemaal oplevert? Een hele hoop mooie contacten, inzichten, nieuwe vrienden, relaties zelfs (echt waar!), gratis boeken en andere dingen, nieuwe klanten en vooral ook een hele hoop plezier. Niet onbelangrijk! :-)

    Ik hoop dat je hier alvast wat aan hebt. Mocht je meer vragen hebben, neem dan gerust contact op!
    Je kunt me bellen op 06-10514171 of mailen op info@welmoedverhagen.nl

    Hartelijke groet,

    Welmoed

    http://www.welmoedverhagen.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Welmoed,

    Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Je hebt gelijk als je zegt dat je vanuit een doel naar LinkedIn moet kijken. Zo had ik het nog niet bekeken, maar het klinkt heel erg logisch. Mijn doelen had ik al benoemd: acquisitie, efficiënter werken en samenwerken. Vanuit die context ga ik eens verder denken.

    Het e-boek heb ik al gelezen. Dat vond ik erg interessant, maar ik vond het nog niet praktisch genoeg. Ik vond het nog heel erg vanuit een werknemer gedacht: ik wil een andere baan en ik zet LinkedIn in.

    Wat Twitter, Faceboook en Pinterest betreft, dat doe ik al. Twitter en Facebook vind ik vrij duidelijk en volgens mij zet ik Pinterest prima in als verzamelplek voor mijn #schrijfinspiraties: http://pinterest.com/marielle038/schrijfinspiratie/ Die #schrijfinspiraties zijn ook gekoppeld aan mijn app.

    Alleen LinkedIn vond ik tot op heden een vage toestand: vooral meldingen over nieuwe connecties, artikelen die men aan het lezen is en reclame. Maar ook dankzij jouw reactie ga ik er wel anders naar kijken.

    Ik ga ermee experimenteren en als ik er niet uit kom, dan mail ik je!

    Groet,
    Marielle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marielle,

    leuk dat je zo snel reageert :-)

    Fijn dat mijn antwoord je wat geholpen heeft met hoe je LinkedIn benadert. Heb je trouwens ook het hoofdstuk over 'klanten vinden' gelezen in dat boek?

    En wat betreft andere social media en efficiënter werken: gebruik je al programma's als hootsuite of tweetdeck? Daarin kan je je verschillende profielen op 1 plek beheren. Dat werkt een stuk prettiger dan als je alles op aparte plekken hebt.

    Wat je zegt over LinkedIn klopt voor een deel wel hoor: mensen zijn vaak vooral bezig om een mooi beeld van zichzelf neer te zetten. Ze gaan dan voorbij aan het know-like-trust principe en het idee van geven en ontvangen. Gelukkig kunnen de mensen die wél dit principe toepassen, zich positief onderscheiden. Op je site doe je dat bijvoorbeeld ook al, door gratis materiaal beschikbaar te stellen. Goed voor je like-factor!

    Kortom: door zelf op een andere manier LinkedIn te gebruiken, kan je je positief in de kijker spelen. En daarmee kan je dan weer klanten, samenwerkingspartners etc. vinden.

    Wat betreft efficiënter werken: heb je wel eens van Lifehacking gehoord? Ik denk dat je daar ook wel veel aan kan hebben: het gaat over hoe je allerlei dingen net wat handiger en slimmer kan doen.

    Succes!

    Groet,

    Welmoed

    BeantwoordenVerwijderen