woensdag 11 juli 2012

Belastingtelefoon: geen deskundigen, maar onbenullen aan de telefoon!






Ongelooflijk maar waar: voor ik ben gaan samenwonen, heb ik de Belastingdienst gebeld om te zorgen dat ik achteraf geen terugbetalingen hoefde te doen. Als gescheiden, hardwerkende en alleenstaande moeder had ik immers recht gehad op allerlei toeslagen. Toen heb ik samen met een mevrouw van de Belastingtelefoon alles uitgezocht en geregeld. Aan dat gesprek had ik zelfs een goed gevoel overgehouden. Administratieve toestanden zijn geen hobby van mij en dit had ik nou eens erg goed geregeld. Ik was met recht trots op mijzelf!

Uiteraard ontving ik nu een rekening, omdat ik toch het een en ander moet terugbetalen... Het zal ook eens wel goed gaan! Ik belde daar gisteren over en toen zei de man van de Belastingtelefoon het volgende. Of ik moet terugbetalen hangt af van het feit of we een samenlevingscontract hebben of dat we geregistreerd partners zijn. Ook de datum van ingang had invloed. Die informatie had ik ook van die eerste mevrouw gekregen. Dus heb ik dat vanochtend gecheckt... Wij hebben een samenlevingscontract. De vorm was slechts een zakelijk feit, niet iets van emotionele waarde, vandaar dat ik het niet meer wist en dat ik het even moest controleren.

Triomfantelijk belde ik dus vandaag terug, want ik was in de veronderstelling dat de Belastingdienst een foutje had gemaakt. Ach, dat kan gebeuren en ik zou niet boos worden als ze snel een creditnota zouden sturen. Maar helaas pindakaas, want dit gesprek verliep anders. Nu blijkt dus dat ik twee keer foutief ben geïnformeerd! En ja, ik moet dus gewoon terugbetalen. Ik vind het ongehoord dat je onjuiste informatie krijgt via de Belastingtelefoon. En dat wel twee keer over hetzelfde onderwerp! Vandaag zei de (nieuwe) mevrouw van de Belastingtelefoon dat je aan het telefoongesprek geen rechten kunt ontlenen. Lekker gemakkelijk!


Noot: Ze halen de begrippen toeslagpartner en fiscaal partner dus door elkaar! Vanwaar deze publieke schandpaal? Simpel, het is het enige middel dat je als consument kunt inzetten. Zij zeggen het magische woord sorry en de kous is daarmee af. Voor de dames en heren aan de telefoon, want als consument zit je met de gebakken peren! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten