maandag 18 april 2011

Commercie in de klas: ik eet het beter

Chips, snoep en cola zijn producten die niet op het dagelijkse menu van een kind horen te staan. Laat staan dat ze mee moeten in de lunchtrommel. Toch is dit wel waar bovenbouwleerlingen het liefst op leven. Als ze jarig zijn, dan trakteren ze niet op een verantwoord stukje kaas of een mandarijn, maar op uitdeelzakjes chips.
De basisschool van mijn zoon (groep 8) deed daarom vorige week mee aan een project over gezond eten. Een prima zaak, maar ik plaats toch een kanttekening. Het project is namelijk een initiatief van Albert Heijn. Ik geloof onmiddellijk dat meneer Heijn wil dat alle kinderen in Nederland gezond leven. Het project Ik eet het beter is een mooi voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ik ben ook weer niet zo naïef dat ik geloof dat er geen commerciële belangen achter zitten. Dit is klantenbinding bij kleine kinderen en ik snap niet zo goed dat een school daaraan meewerkt. De school had beter kunnen voorstellen dat alle supers uit het wijkwinkelcentrum meededen aan het project. Dus niet alleen Albert Heijn, maar ook Jumbo en Lidl hadden een steentje kunnen bijdragen, zodat het werkelijk alleen om gezond leven gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten