woensdag 13 april 2011

Leer concentreren!

Elke dag zit ik om de tafel met studenten met een concentratieprobleem. Ze komen bij mij, omdat ik de lgf-begeleidster ben in ons team. Lgf staat voor Leerling Gebonden Financiering. Oftewel, wij krijgen geld om deze studenten individueel of in kleine groepjes extra te begeleiden.

Enfin, zij denken dat ze de enige mensen op de wereld zijn met een focusprobleem. Lariekoek! Ik denk dat ook heel veel 'gewone mensen' moeite hebben met zich te concentreren. Hoe diep ik ook in mijn geheugen graaf, ik kan me bijvoorbeeld niet herinneren dat iemand mij ooit heeft geleerd hoe ik mij moet concentreren. Hoe doe je dat eigenlijk?

Je moet je eerst nog iets anders afvragen. Wanneer heb je een focusprobleem? Dat is zelden bij leuke dingen. Als ik schrijf of met mijn laptop speel, dan kan ik mijn aandacht er goed bijhouden. Als ik moet nakijken, dan ben ik zo afgeleid. Nakijken vind ik vervelend werk, dat is de reden van mijn verlies aan concentratie. Je kunt je dus niet focussen als je iets vervelends moet doen.

Wat is concentratie dan? Concentratie is een gemoedstoestand, waarin iemand (jij dus!) zich uitsluitend bezighoudt met de opgelegde taak. Je laat je door niets en niemand verleiden om je aandacht te verleggen. Sterker nog, je probeert zelfs niet aan andere dingen te denken. Je houdt je alleen bezig met de opgelegde taak.

Hoe bereik je concentratie? Dat bereik je door alle afleidingen uit te sluiten. Zet muziek aan waarbij je niet gaat wegdromen of zet de muziek uit. Uiteraard moet de televisie ook uit, want dat is een heel grote afleider. Een nog grotere afleider is je computer. Zorg dat je alleen de noodzakelijke programma's open hebt staan. Twitter en andere social media moeten dus uit. Leg je telefoon ook in een andere kamer of zet hem op stil, zodat je niet in de verleiding komt telefoontjes te beantwoorden of smsjes te lezen.

Als je alle stoorzenders hebt weggehaald, dan pak je een kookwekker (ik gebruik de app: Insight Timer Lite). Zet de wekker op 15 minuten en probeer je 15 minuten lang uitsluitend met je taak bezig te houden. Komt er een afleidende gedachte boven? Schrijf het op of parkeer 'm in je hoofd, want nu mag jij je er niet mee bezighouden. Dat mag pas na die 15 minuten.

Ben je hard aan het werk? Goed zo. Voor je het weet zijn die 15 minuten om. Dat is goed, want je moet je niet proberen te lang te focussen. Eventueel kun je het na verloop van tijd voorzichtig opvoeren naar 30 minuten, maar dan is de koek wel op. Als je focustijd om is, dan mag jij je net zo lang ontspannen als dat de inspanning duurde. Ga 15 minuten muziek luisteren, televisie kijken, koffie drinken, krant lezen, telefoneren, je bezighouden met de gedachte die je hebt opgeschreven etc. Maar na 15 minuten zet je de kookwekker weer en dan ga je weer aan het werk. Wees streng voor jezelf!

Heb je dat een keer of vier herhaald? Besef dan, dat je uitstekend bezig bent geweest. Je hebt een uur lang intensief gewerkt en een uur lang gelummeld. Je hebt meer gepresteerd dan je normaal doet, geweldig toch!

Samengevat:
  1. Ruim afleidingen op.
  2. Zet de kookwekker op 15 minuten.
  3. Laat je niet afleiden als je met je taak bezig bent.
  4. Zet je kookwekker opnieuw op 15 minuten en ontspan.
  5. Herhaal dit proces vier keer.
Bij 3: Afleidende gedachten en ingevingen schrijf je in steekwoorden op een papiertje. Gebruik niet meer dan tien woorden, anders duurt het te lang!

En denk aan de wijze woorden: 'Beginnen met een klein doel is altijd beter dan wachten tot je klaar bent voor een groter doel.' (Bron: Flow Magazine)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten